Проекти

Стартъп за бизнес софтуер залага на нестандартизираните решения

Мария Динкова

Бизнес софтуерът е област, която безспорно е доминирана от големи международни играчи с дългогодишен опит и множество ресурси на разположение. Оказва се обаче, че и един стартъп може да влезе в индустрията, предлагайки на потребителите решения, които, макар и познати, имат своите специфики и предимства в сравнение с утвърдените продукти за управление на бизнеса. Именно това правят Иван Лалев и Ясен Цанев, когато през 2017 основават Gravitech.

Двамата предприемачи си дават сметка, че дигиталната икономика е бъдещето и на всички фирми у нас рано или късно ще се наложи да тръгнат по този път - ще искат да подобрят своите процеси, ще търсят начини да увеличат контрола върху своите структури и да се възползват в по-голяма степен от силата на данните.
"Компанията беше създадена с цел да подпомогне множеството български организации, които работят "аналогово", да се справят с предизвикателствата на четвъртата индустриална революция. Дигитализацията е императив за всички индустрии и Gravitech бе създадена, за да бъде надежден партньор на фирмите, които се сблъскват с нея", отбелязва Иван Лалев, основател на Gravitech.

Развитието
Навлизайки в света на доставките на бизнес софтуер, от Gravitech стартират първоначално само със CRM система. Впоследствие обаче се установява, че компаниите на българския пазар имат нужда от едно по-всеобхватно решение, което да не бъде насочено единствено към поддържането на взаимоотношенията с клиентите. В тази връзка екипът започва да разширява постепенно своите продукти и съответно възможностите, които те дават на организациите.

"В началото Gravitech започна като чиста CRM система. Тя бе насочена към българския пазар и имаше някои характеристики, които я отличаваха от глобалните решения. В процеса на предлагане на софтуера стана ясно, че чисто CRM решение върши работа на много ограничен брой фирми. Това ни накара да развием и други модули като склад, HR, транспорт и логистика и др. В крайна сметка системата се превърна в пълно ERP решение, което да върши работа за широк спектър от компании в различни индустрии", споделя Лалев.

Самият софтуер е изцяло облачно базиран, като от Gravitech са категорични, че ползите от този подход са огромни. Лалев напомня, че подобен вид системи не изискват поддържането на скъпи сървъри, които започват да стареят в момента на тяхната покупка. Също така не е необходим персонал, който да поддържа тези сървъри, и рисковете от технически проблеми са силно минимализирани. От друга страна, самото внедряване и поддръжка на облачните системи са много по-лесни, а скоростта за реализиране на промените е далеч по-висока.

Бизнес моделът
В своята дейност стартъпът акцентира основно върху разработката на специфични решения и върху индивидуалния подход към отделните клиенти. Именно върху тези отличителни черти на Gravitech стъпва и бизнес моделът на компанията. По думите на Лалев екипът залага на специален подход при всяко решение, а не просто на поддръжката на един стандартен софтуер.

"Това, което ни отличава най-ярко, е индивидуалният подход към клиента. Честа практика при останалите бизнес софтуери е предлагането на решения, които са малко или много стандартизирани. При този модел на работа клиентът трябва да се напасва на предложеното решение, а не обратното. В Gravitech подхождаме с голямо внимание към всеки елемент от работния процес", подчертава експертът. Той обяснява, че екипът винаги се стреми да предлага подобрения, които в крайна сметка да позволяват софтуерът да бъде изцяло съобразен с нуждите на клиента.

Предизвикателствата
Когато говорим за бизнес софтуер, няма как да не засегнем и темата за Наредба Н-18, отказа на властите от нея и като цяло необходимостта от ефективно решение за управление на продажбите. Всъщност Gravitech е една от първите компании, които регистрират СУПТО система в НАП. Последните законодателни промени обаче се превръщат в предизвикателство както за стартъпа, тъй като водят до отпадане на популярен продукт, така и за клиентите, които са инвестирали в работещо решение.

"Ние започнахме подготовката отрано и бяхме готови още за първия срок. С наближаването на крайните срокове имаше истинска вълна от запитвания към системата. Имаше и немалко закупени абонаменти. Наредбата бе отменена в последния момент и това бе изненада и за разработчици, и за бизнеса. В резултат на това продажбите на специализирания софтуер спряха, защото този продукт не се търси без наредбата", разкрива Лалев. Успокоителното за компанията в момента е, че тя предлага и алтернативни модули за управление на продажбите, които не са СУПТО и според експерта са много по-олекотени като решения.

Сред другите предизвикателства, с които се сблъсква Gravitech, са обичайните за всеки разрастващ се бизнес. Това включва целия процес от подбора на екипа, през намирането на правилния подход към пазара до създаването на достатъчно качествен и различен продукт. Развитието на компанията обаче тепърва предстои, като фокусът на работата ще продължи да е насочен към подпомагането дигитализацията на бизнес процесите във всички индустрии. "От Gravitech сме готови да бъдем от полза на голям брой фирми, които посрещат предизвикателствата на четвъртата индустриална революция", заключва Лалев.

X