Мениджмънт

Личната ми мисия е да помогна за завръщане на IT кадри в страната

CIO Media

Михаил Петров застава на поста CEO на "Schwarz IT България" през 2020 г., след като от от 2004 г. ръководи финансово-административната дирекция на Kaufland, лидер в модерната търговия в България. Конкурентите вериги Kaufland и Lidl са част от глобалната ритейл група Schwarz.

През 2016 г. Kaufland създава в България технологичен IT Hub като част от компанията Kaufland Service, чийто фокус е разработването на софтуерни продукти за цялата група Schwarz в света. От основаването на компанията тя се оглавява от Михаил и така той трупа управленски опит в IT сферата. През 2020 г. бе взето решение екипите на Kaufland Service и Lidl Digital да се обединят в нова IT компания - "Schwarz IT България".


Каква е структурата на новата компания Schwarz IT?
Ако едно време групата Schwarz се разглеждаше като шапката на търговците Lidl и Kaufland, това вече не e така, защото глобалната група Schwarz е не само ритейл компания. Тя обхваща големи производствени мощности, притежава собствени заводи за производство на безалкохолни напитки, хлебни изделия, шоколади и сладоледи. Групата навлезе много стремглаво и в бизнеса с рециклиране - чрез придобиване, като компанията Pre Zero зае челно място в своя сектор.

"Schwarz IT България" обслужва всички дивизии по различни проекти. Имаме внедрени разработки както в линиите за производство на сладолед, така и в мобилни приложения на компанията Pre Zero. Работим най-вече за основните ни клиенти - Lidl и Kaufland.

Бих искал да отбележа нещо много важно. Ще ви представя всичко, което "Schwarz IT България" е, но ще започна от това, което компанията 100% не е. Ние не сме т.нар. shoring център. Shoring е като удължена ръка на възложителя, или с други думи - той предоставя евтин ресурс. Ние не сме това. Обмисляхме да използваме и други, по-добре звучащи наименования на организацията - hub, lab, Center of expertise, Center of excellence, но нито едно от тях не дава израз на същината на това, което сме. Ние сме интегрирана част от "Schwarz IT Германия", с която работим на принципа на равнопоставени компании и колеги. Германците имат много хубав израз за това - аugenhöhe, което в буквален превод означава "на височината на окото", а в преносен смисъл има значението на "на едно ниво". Българската компания от семейството на Schwarz IT е от ключово значение. Ето един от многото примери за това. Голяма част от продуктовите ръководители в Schwarz IT са в нашата страна и работното им място е "Schwarz IT България". А всеки в бранша е наясно колко голямо значение за компаниите започва да придобива цялостната продуктова отговорност.

Но понеже ме попитахте за структурата, ще започна от бъдещето. За да сме в крак с времето и за да отговорим на предизвикателствата, групата Schwarz започна разработка на свой собствен облак. Търговското му наименование е STACKIT. Към днешна дата класическите IT продукти, в най-грубите им щрихи, изискват изграждането на цялата инфраструктура - сървъри, база данни, свързаност и последващата им класическа поддръжка. В бъдещето STACKIT ще промени това, поемайки част от отговорността на разработчиците и няма да има разделение между различните компоненти на инфраструктурата. То ще бъде едно цяло, гарантирайки цялостна отговорност към софтуера и съответно качествено предоставяне към клиента. Базата за достигане на този модел се нарича облак.
STACKIT предлага възможността на избор пред разработчиците дали да изградят сами инфраструктурата (т.нар. инфраструктура като услуга, IaaS), или да използват "платформа като услуга" (PaaS), която ще ги улесни изцяло при разработката на дадените софтуерни продукти. Най-вероятно компаниите все повече ще се отказват от собствените си разработки и ще се ориентират към модела "софтуер като услуга" (SaaS). Едни от големите примери за доставчици на SaaS са Salesforce.com, Microsoft Office 365, Slack messenger, SAP Concur, Dropbox, Cisco WebEx и много други. Schwarz IT като част от промяната също започна изграждането на собствени системи по модела SaaS.

STACKIT разполага с три супертехнологични центъра за данни - два са в различни градове на Германия, a един е разположен в Австрия. Концепцията им е да обслужват най-вече европейски клиенти, които от своя страна биха желали данните им да се пазят в Европа, от европейска компания и от европейските разпоредби и правила за защита на данните. С това STACKIT излиза на пазара като директен конкурент на големите световни играчи - AWS, Google Cloud и Azure. STACKIT е един от най-стратегическите проекти на групата Schwarz и е още един атестат за доверието и компетенциите, с които се ползва нашето българско дружество.

Бих искал да изтъкна нашите екипи в областта на BI, изкуствения интелект и услугите за данни, нашите отдели в частта SAP ABAP, мобилните ни разработчици на приложения, базирани върху iOS и Android, както и екипите на бившето Lidl Digital, неразделна част от Schwarz IT България, разработващо и поддържащо онлайн бизнеса на Lidl в Европа. Екипът ни включва и големи звена в поддръжка, както и "инфраструктура", която е кръвоносната система на един IT организъм.

Какви са плановете ви за развитие?
Към днешна дата служителите на Schwarz IT наброяват 350 души.

В период от следващите 3 години планът е да разкрием 100 нови работни места, дори част от назначенията вече са факт. Тъй като сме германска компания, която инвестира в България, със старта си кандидатстваме за сертификат за инвеститор "Клас А" пред БАИ.

Как намирате вие вашите кадри? Чувал съм, че навсякъде те са проблем?
Ще отговоря с едно клише. Трябва да си в правилната компания, на правилното място, в правилното време. Истината е следната, ако преди 2 години, или по-скоро преди кризата COVID-19, ми бяхте задали този въпрос, моят отговор щеше да бъде, че нашето конкурентно предимство на работодател е сигурността. Защото служителят, който работи в Schwarz IT, има вечен клиент. Клиентът е в устойчив сектор, без който не може да функционира човечеството - а именно търговията с храни. С прости думи, ние нямаме отдел "Продажби", защото не ни се налага да продаваме услугите си на външни компании. Така не се налага да вземаме трудни решения, ако даден клиент се откаже от проект. Това се случи на редица компании в създалата се пандемична ситуация. Знаете, има сфери, които IT секторът обслужваше преди COVID-19, и изпаднаха в затруднения. Кризата се отрази най-вече на автомобилния и авиационния бранш, както и на редица други.

Ако разделим периода на преди, по време на и след пандемията, моята теза за вечния клиент по-скоро предизвикваше насмешки, отколкото сериозно отношение, защото хората, с които го обсъждах, твърдяха, че не можеш да спечелиш служителите с това, че компанията е сигурен работодател. По това време се ширеше идеята, че дори една врата да се затвори пред даден служител, 10 други ще се отворят, и то широко.

В разгара на пандемията думата "сигурност" събираше все по-голяма популярност. Мога да споделя, че в 4 от 5 интервюта за различни роли в нашия екип на въпроса "Защо избирате точно "Schwarz IT България", срещахме отговора "Търся сигурност".

И ако се фокусираме върху "след", моето предизвикващо смях конкурентно предимство ще продължи да има своята тежест. Защото е подплатено с много други аспекти, които младият професионалист търси - перспектива, развитие, работа с нови и водещи технологии, които други компании в сектора не могат да си позволят, тъй като представляват солидна инвестиция. Но най-вече да си неразделна част от нещо голямо.

Къде стои Schwarz IT в цялостната IT екосистема у нас и как допринася за развитието й?
Макар да сме млада компания, основана в края през 2020 г., екипът ни се формира с обединението на два изключително можещи и силно развити екипа. От години сме се посветили на младите кадри в сферата и развиваме стипендиантска програма съвместно с Националната професионална гимназия по компютърни технологии и системи в Правец. Работодателите не толкова се интересуват какво образование имат кадрите, колкото с какви технически умения разполагат. Затова и стартирахме олимпиадата в Правец, която селектира най-добрите ученици, на които предоставяме 2-годишна стипендия, обучаваме ги през лятната ваканция и им предоставяме гарантирано работно място при нас след завършване. Вече имаме няколко млади професионалисти, които се включиха в IT екосистемата чрез тази наша инициатива.

Отвъд това съм се посветил на две лични мисии. Едната е да работя в посока завръщането на IT кадри в страната. Като тук визирам професионалисти, доказали се в своята област, хора със семейства и престижни професии. Знаете колко голяма нужда има България от качествени кадри, а също така знаете и колко трудно е да вземеш решение да се завърнеш, след като вече си се установил и всичко върви гладко и за теб, и за семейството ти. Това прави задачата трудна, но аз съм човек на предизвикателствата. Гордея се, че в "Schwarz IT България" вече работят 13 доказали се професионалисти, които са се завърнали в страната обратно от САЩ, Обединеното кралство, Италия, Швейцария, Шотландия, Холандия и др.

Другата лична мисия е привличането на повече жени в технологичните професии. Жените в Schwarz IT участват и в управлението на компанията, и в администрацията, и в техническите екипи и са абсолютно равни като отговорности и възнаграждение с мъжете. Като говорим за възнаграждение, бих искал да отбележа, че за сравними позиции нетното възнаграждение в България дори е по-високо от нетното в Западна Европа заради ниския плосък данък. Качеството на живот, което човек може да си позволи да води в България със своето заплащане, е много по-добро от това на хората, заемащи същите позиции на Запад. Не случайно обръщам внимание на качеството на живот, тъй като се стремим да осигуряваме баланс между работа и личен живот. Специално внимание обръщаме на този аспект при жените, които са и майки, и съпруги, и приятелки, и достойни деца на своите родители. Създаваме такава среда, която позволява на дамите в екипа ни със спокойствие да изпълняват всички свои професионални и житейски роли.

Въпросите зададе Владимир Владков

X