Мениджмънт

Революция в преквалификацията

Иван Гайдаров

Компаниите ускоряват дистанционното обучение по време на пандемията

Клинт Баултън, CIO, САЩ

Преквалификацията се появява като критична инициатива за ИТ ръководители, които искат да подсилят персонала си за другата страна на пандемията от коронавирус. И в съответствие с практиките за социално дистанциране обучението се извършва 100 процента дистанционно.

Компаниите укрепват своите стратегии за виртуално учене, за да разширят уменията в науката за данни, изкуствения интелект, машинното обучение, облака и други технологии, за които има недостиг на специалисти. Тази липса, съчетана с бързата еволюция на технологиите, може да даде предимство в цифровизацията, ако компаниите инвестират в обучение на сегашните си служители. Идеята е работниците да бъдат по-добре подготвени, за да приемат променящите се изисквания на бизнеса и по този начин да дадат възможност на компаниите да бъдат по-конкурентни.

"Времето на живот на цифровите умения става все по-кратко и по-кратко, казва Даниъл Дживънс, генерален мениджър на програмата за наука за данни в Shell за CIO.com. Чрез възприемане на нови подходи за квалификация може да подкрепим нуждите на нашите служители, като в същото време се развиваме, за да обхванем нови възможности напред."

Страхът и несигурността, предизвикани от пандемията от COVID-19, увеличават спешността на преквалифицирането. 43% от служителите добавят още курсове, обучителен материал или потребители към своите програми за преквалификация по време на пандемията от коронавируса според проучване на 282 мениджъри по наемане и други директори на различни компании, проведено от компанията за проучвания Talent LMS.

Сега е времето на MOOC
Организации като Udacity, Coursera и Udemy, водещи доставчици на масови отворени онлайн курсове (MOOCs), обират наградите в областта на преквалификацията. Въпреки че доскоро бяха разглеждани със скептицизъм относно способността им да предоставят качествено образование, корпорации от Fortune 500 напоследък им се доверяват, тъй като предлагат целево техническо обучение, което служителите могат бързо да приложат в работата си.

Udacity например предлага микрокредити, наречени наностепени, които изискват записалите се да завършат задълбочени курсове по конкретни компетентности чрез уеб браузър, казва Габи Делпорто, главен изпълнителен директор Udacity. Завършването на курсовете отнема около месец, като студентите отделят за учене около 10 до 15 часа седмично.

Можем да добавим и Даниъл Дживънс, генерален мениджър на програмата за наука за данни в Shell, към феновете на Udacity. Хиляди служители на нефтената и газова компания участват в три курса Shell Nano Tracks, създадени в партньорство с Udacity. Курсовете предлагат виртуално обучение за инженери на данни, учени по данни и потребители на данни с аналитични умения. Освен това Shell предлага на служителите специализирани наностепени на Udacity по специалности като данни и изкуствен интелект. Един "нанопреподавател" на Shellсъбира студенти заедно в онлайн среда на съвместно обучение.

Колективно подобно образование помага на служителите да задълбочат знанията си, за да са запознати с последните технологични новости в тяхната област, а потребителите на данни с аналитични умения могат да създават уникални решения за изкуствен интелект, за да решават проблеми, присъщи за техните бизнес звена, казва Дживънс. Освен това Shell разработва интегрирана програма за обучение под иметоShell.ai, в която участниците прекарват от 12 до 15 часа седмично, за да научат как да прилагат изкуствен интелект и умения за анализ на данни, включващи наученото от курсовете на Udacity в поделенията на Shell. Мрежата Shell.ai в момента се гордее с повече от 3200 членове.

Уменията, развити чрез курсовете на Udacity, подобряват качеството и скоростта на завършване на проекти в инициативи като управление на активи (прогнозиране на времето, когато сондажно оборудване може да се повреди), оптимизация на инвентара, оптимизация на бизнес процеси, безопасност на служителите и лоялност на клиентите, казва Дживънс. "Участниците са напълно съгласни, че участието в тези курсове повишава удовлетворението им от работата и те го чувстват като инвестиция в кариерите си", допълва той.

Това придобива още по-голяма важност по време на пандемията, тъй като кризата от коронавируса удари силно енергийния сектор, донасяйки страх и съмнение сред служителите в сектора. Дживънс споделя, че пандемията е повлияла на служителите да направят преквалификацията по-специфична за нуждите им и по отношение на времето им. "Това беше благоприятно, коментира Дживънс за партньорството на Shell с Udacity. Хората, работещи от вкъщи, прекарват повече време в обучение по време на карантината."

Седем направления на квалификация
Суами Кочерлакота, CIO на S&P Global, потвърждава тази тенденция, като добавя, че елиминирането на пътуванията до работните места заедно с несигурността за бъдещето подтиква 22 000 служители на компанията да потърсят начини за подобряване на професионалния си опит. Програмата за обучение на фирмата за финансови услуги EssentialTech 2.0 предлага седем модула за обучение - динамичност (agile), DevOps, наука за данни, киберсигурност, облак, автоматизация и иновация, наситени с курсове, които предлагат чрез редица партньори, включително MOOC, университети и други партньори.

"Динамика в мащаб" (Scaled agile) възникна като критичен фокус за служители на S&P, тъй като тя е уместна за посоката, в която компанията поема при цифровата си трансформация. Но персоналът може да избира обучението си. "Вярваме силно, че начинът, по който някой иска да учи, зависи от служителя", казва Кочерлакота и допълва, че обучението се разглежда като съобразяване с културата на итеративно учене, насърчавана от S&P. Всяко научено умение е основа за следващото; днешните инженери на данни може да станат утрешни учени за данни, които пък ще бъдат следващите експерти по изкуствен интелект, казва Кочерлакота.

Когато в началото на 2020 г. пандемията се разпространи по света, S&P съчетава тези модули с иновационна програма. Нейната цел е да предложи "задълбочен експериментален процес", в който персоналът прилага уменията, научени като част от придружаващи програми на преподаватели. Тази смесица от обучение и практически опит поощряват работната сила и в резултат на това 120 000 души завършват курсовете, които обхващат 63 000 часа в модули за обучение, казва Кочерлакота.

В идеалния случай тази преработена програма за виртуално обучение ще помогне на S&P да излезе по-силна след пандемията. "Внасяме повече дълбочина в учебните програми и я комбинираме с иновация, за да изведем напред идеи", казва Кочерлакота.

Бързи курсове в наука за данни с цел самоуправление
В усилието си да се трансформира от автомобилна компания, водена от инженери по механика, към такава с повече инженери с технически познания за данни, BMW Group възприема Udacity, за да обособи модули за наностепени в автомобили, които се управляват сами, според Фридрих Швайцер, специалист по автономно управление на автомобили и мениджър в офиса за трансформация на данни.

Курсовете включват роботика, компютърно зрение и подсилено машинно обучение наред с други дисциплини за изкуствен интелект. Работата с Udacity разширява съществуващите знания на инженерите за автомобилите с аналитични умения, така че те в идеалния случай да станат "стюарди на данни" за бизнеса, казва Швайцер.

Заедно с Udacity компанията стартира програма "Изкуствен интелект за лидери", за да учи мениджърите на основите на изкуствения интелект от рода на терминология и да им помогне да комуникират с учените по данни.

Не само MOOC са върхът на сегашната любов към образование, тъй като и други компании се включват в състезанието за преквалификация. Позовавайки се на загриженост за работници, които изостават от прехода към цифровизация, в момент, когато изкуственият интелект и автоматизацията набират скорост, през юни Microsoft започна да предоставя безплатни онлайн уроци и други ресурси за допълване на трудовата биография на 25 милиона души през 2020 г. Тази загриженост е всеобхватна; осемдесет процента от 800 глобални технологични лидери, проучени от KPMG, казват, че те преквалифицират служители, които ще бъдат най-засегнати от новите технологии.

Над всичко друго, разпространението на виртуалното образование показва, че корпорациите разбират, че "сегашните умения в организацията не са в синхрон с бизнес стратегията", казва Делпорто. Той допълва, че 70 процента от организациите твърдят, че пропуските в квалификацията пречат на иновацията.

Както се очертава, MOOC са един от онези редки сектори, които извличат полза от пандемията на коронавируса. Записаните за курсовете наUdacity са се увеличили четирикратно от началото на пандемията, казва Делпорто.

Превод и редакция Мариана Апостолова


X