Коментари И Интервюта

Корпоративният свят навсякъде си прилича, всички компании гонят по-добри резултати

Майя Бойчева-Манолчева

След дълги години в ИТ бранша в България, осем от които като ИТ мениджър в "Порше БГ", през 2017 г. Георги Комсийски поема поста ИТ директор на Volkswagen Passenger Cars Malaysia и се установява в столицата на азиатската държава Куала Лумпур. Близо три години по-късно отново се завръща на Стария континент, като новата дестинация е Португалия, а длъжността - мениджър "ИТ трансформация" в SIVA.

Каква беше причината да заминете да работите зад граница?
След повече от осем години в компанията и внедряване на пълната палитра от продукти, предоставени от "Порше Холдинг", получих предложение от ръководителя на ИТ отдела, отговарящ за всички пазари, в които "Порше" е вносител. В този момент "Порше Холдинг" тъкмо беше приключил закупуването на правата за внос на "Фолксваген" в Малайзия и водеше преговори за пазара в Сингапур. Поради отдалечеността от основните операции на "Порше" компанията искаше да има надежден ИТ представител в региона, който да може да внедри стандартните системи, които се ползват в холдинга. Имах нужда от нови предизвикателства и затова приех гласуваното доверие.

Лесно ли се адаптирахте - първата ви задгранична кариерна стъпка е в Малайзия - не само друга държава, но и друг континент, друга култура?
Адаптацията, няма да крия, не беше лесна. Правилно отбелязвате, че това освен друга държава и континент е и тотално различна култура. Малайзия, и в частност Куала Лумпур, е мегаполис, в който съжителстват в хармония три основни етноса. Всеки от тях има свои специфики, култура и религия. За мен и моето семейство беше много интересно и всеки ден научавахме нещо ново. Трябваше освен чуждия език и нрави бързо да научим какво може и какво не, в зависимост от човека, който стои пред нас, и ситуацията, в която сме. За трите години, прекарани там, реално се наложи да свикнем с мюсюлманската, индийската и китайската култура, с техните кухни и обичаи. Всяка от тези общности имаше на какво да ни научи, но твърдо мога да заявя, че местните хора бяха изключително толерантни и добронамерени и ни приемаха изключително добре. За наша радост в Малайзия имаше и все още има, макар и променена, една малка, но задружна българска общност, в която си помагахме при нужда.

За успешната адаптация огромна заслуга имаше и безрезервната подкрепа на моята съпруга, която също работеше за "Порше" - като ръководител на звеното за гаранции, и доста често почивните ни дни преминаваха в работни дискусии.


Корпоративният свят навсякъде си прилича, всички компании гонят по-добри резултати


Има ли разлика между корпоративния свят у нас, в Малайзия и в Португалия, където сте сега?
Корпоративният свят навсякъде си прилича, всички компании гонят по-добри резултати и имат сходни изисквания. Разбира се, разлики има, и то най-вече във вида на комуникацията за постигането на резултати. Мога да дам няколко примера. В Малайзия например почти никога не се дават отстъпки в първоначалните оферти, водят се преговори естествено, дискутират се обемът, експертността и т.н., но рядко цената. Като правило чак при крайното споразумение се изисква намаляване на цената. Също така е нормално да стартираш с много висока цена и да си стиснете ръцете за половината сума. Друг, малко екстремен пример в практиката ми е, когато се наложи да водя преговори с компания, която отговаряше за около 30% от регистрациите на автомобили в Малайзия (годишно там се регистрират 600 000 автомобила), а фирмата се оказа в апартамента на съсобственика, сървърното помещение беше в килера и както бях в пълно бизнес облекло, ми се наложи да се събуя, за да преговаряме в неговия офис (т.е. хол). Въпреки странното първо впечатление двамата служители на тази фирма вършеха качествено и отговорно своята работа.

За Португалия "благодарение" на пандемията ми е трудно да преценя, но като цяло установих, че тук се държи много на реномето и традициите дори в малките фирми. Тукашните компании са специализирали в определена област и са наистина добри в това, което предлагат. Не жалят усилия, за да задоволяват нуждите на своите клиенти, дори когато това излиза малко извън договорените рамки. Винаги са готови за преговори, но същевременно изискват спазването на поетите ангажименти от страна на клиента.

А има ли разлика в работата на ИТ директора у нас и в чужбина?
Не смятам, че имам право да обобщавам, но, да, има разлика. Например извън България локално предлаганите ИТ услуги са много тясно сегментирани и всяка компания предлага само специфични услуги. Рядко може да се попадне на доставчици, които работят с множество типове предлагани ИТ услуги. Също така рядко можеш да попаднеш на компании, които имат едновременно експертиза в конкурентни продукти в тяхното портфолио. В корпоративната среда и особено в средата, в която аз работя, се налага да трансформирам и интегрирам работещи компании, което изисква преминаване от определени системи и хардуер към стандартните за нашия холдинг и работата едновременно с няколко поддоставчика не е никак лесна. Друга специфика на моята работа е, че освен да адаптирам и трансформирам ИТ системите на компаниите, които холдингът закупува, се налага да адаптирам бизнес процеси, да изградя ИТ отдел с всички нужни поддържащи структури в него и не на последно място - да обуча локален ИТ ръководител, който да поеме работата впоследствие.

От друга страна, има разлика и заради вида на услугите, които се налага да адаптираш за пазара. В Малайзия например огромна част от бизнеса още през 2016 г. беше изнесен онлайн и смартфоните бяха стандарт. Дори в продажбените комплекси липсваха компютри и работни места за продавачите на автомобили. Поради тази специфика експериментирахме с онлайн продажби на автомобили в споделена платформа с външен доставчик и още при първия ни опит за 20 минути продадохме всички 30 автомобила, като първата продажба се извърши на 12-ата секунда от старта на кампанията. Вследствие на този експеримент разработихме бизнес процес, съобразен с локалното законодателство и интегрирана платформа за онлайн продажба на автомобили заедно с "Порше Информатик" (дъщерно дружество, част от "Порше Холдинг", разработващо и поддържащо системите на "Порше"), която стартира в Малайзия пилотно и вече, близо четири години по-късно, е внедрена в почти всички пазари на "Порше Холдинг".

Следващата ви кариерна стъпка планирана ли е, ясна ли е?
Относно кариерното развитие това е доста труден въпрос, по който още не съм имал възможност да помисля достатъчно. Португалия е доста сериозно предизвикателство поради високата комплексност и обем на работата. Докато в Малайзия основно създавах и развивах ИТ отдел с изцяло млади кадри, в Португалия разполагам с експертен отдел, който е специализирал повече от 20 години в компанията и тук основният ми проблем не е човешкият ресурс, а модифицирането на 20 - 30-годишни монолитни системи, ползващи AS400 например, обградени с множество технологии, обновявани в годините, и се стигне до относително скоро въведени облачни услуги и BI решение. Всички тези исторически надградени системи трябва да се анализират и да се намери най-правилният път, за да бъдат заменени със стандартните за "Порше Холдинг". Проектната структура, за която отговарям в SIVA, включва няколко фази. При първа фаза се предвижда подмяна на всички системи, свързани с инфраструктура, инфосигурност, финанси, продажби и следпродажбено обслужване, дигитализация (множество основни крайно клиентски портали, както и B2B такива) и не на последно място - складова система с над 2 млн. артикула. Във втора фаза ще се включат разширени дигитални портали и услуги. Паралелно на двете фази в момента разработваме и план за подмяна на дилърските системи (DMS) както в 10-те собствени дилърства, така и във външните, както и цялостна подмяна и внедряване на системата за крайно клиентски оферти, обхващаща над 60 локации. Всички тези проекти се ръководят от висококвалифицирани професионалисти и включват над 20 отделни екипа, работещи в множество държави.

За момента инфраструктурните проекти, които включваха: цялостна мрежова инвентаризация и промяна на над 50 локации, миграция от клиентски облак на друг клиентски облак на над 1000 потребителя, подмяна и централизация на firewall системата, обновяването на клиентски операционни системи, включващи и над 100 сървърни системи, приключиха успешно и сега се фокусирам към останалите проекти.

Като цяло да координирам в подобен мащаб е доста трудно и предизвикателно, но същевременно ми дава знания, умения и увереност и - съвсем естествено - предполага кариерно развитие.

Георги Комсийски започва своята кариера през 2000 г. в "Прософт" като системен администратор, след което се премества в "ОМВ България" за кратко като ИТ консултант, а впоследствие заема длъжностите "ИТ мениджър", "Ръководител на отдела за развитие на бизнес процеси", като отговаря за България, а впоследствие и за Румъния. През осемте години в ОМВ въвежда в експлоатация различни инфраструктурни и бизнес проекти, довели до значително подобряване на пазарното представяне на компанията, а през 2004 г. е един от пионерите, въвели пълен ИТ аутосорсинг. Малко по-късно проект по негова идея и под негово ръководство печели престижната награда "Проект на годината" (това е един от първите BI проекти в България). В разгара на кризата в началото на 2008 г. се премества на позицията "ИТ мениджър" в новоразвиващата се компания "Порше БГ" (официален вносител за марките "Фолксваген", "Фолксваген лекотоварни" и "Ауди", част от "Порше Холдинг"). За осемте години, през които ръководи ИТ отдела на "Порше БГ", успява да го преобрази и същевременно да въведе всички централни системи на холдинга, съответстващи на пазара, както и да централизира ръководството и поддръжката за трите компании, част от холдинга за България ("Порше БГ", "Порше Интер Ауто" и "Порше Банк"). През 2014 г. печели наградата "ИТ мениджър" на годината в категорията "Ефективност". В началото на 2016 г. приема предизвикателството да поеме ИТ ръководството на новозакупената холдингова компания Volkswagen Passenger Cars Malaysia - официален вносител за Volkswagen в Малайзия. През следващите три години въвежда системите на холдинга и същевременно реорганизира и оптимизира ИТ отдела на компанията. През 2019 г. поема ролята мениджър "ИТ трансформация" (IT transformation manager) в SIVA (официален дистрибутор за марките "Фолксваген", "Фолксваген лекотоварни", "Шкода", "Ауди", "Ламборгини" и "Бентли", част от "Порше Холдинг") и Soauto (ритейл група с 10 дилърства), със задача да подпомогне и контролира въвеждането на всички системи и процеси от "Порше Холдинг", релевантни за португалския пазар. От началото на 2021 г., поема и ИТ интеграцията на новозакупената компания SEAT Portugal.

Член е на CIO клуба в България от 2008 г., както и бивш член на управителния му съвет.

Интервюто взе Майя Бойчева-Манолчева

X