Дигитализация

Дигиталният бизнес модел се изплаща за Toyota Financial Services

CIO Media

Клинт Баултън, CIO, САЩ

Компанията пусна собствена разработка, която позволява на производителите на моторни превозни средства да предлагат финансови условия на клиентите

Новият цифров бизнес, който Toyota Financial Services (TFS) стартира, когато пандемията обхвана САЩ, вече се изплаща. Собствената платформа за автомобилни финансови услуги позволява на други производители на моторни превозни средства да предлагат на своите клиенти услуги за заеми, плащания и застраховки като част от дигиталната трансформация, която има цел да улесни операциите и да подобри обслужването на клиентите.

През април поделението на Mazda първо подписа договор за използване на частната платформа на TFS като свой бранд с името Mazda Financial Services. Целта й е да предостави на клиентите заеми за автомобили и лизинг, казва директорът по информацията на TFS Випин Гупта, който изгради технологичната основа за услугата. Гупта допълва, че платформата, която е изградена изцяло в облака и е достъпна за други автомобилни компании като наематели чрез приложни потребителски интерфейси, подчертава по-широката стратегия на Toyota да предлага дигитални услуги в допълнение към производството на коли.

"Става дума не просто за производство на коли; а за осъществяване на всеки сервизен продукт, с който хората отиват от точка А до точка В, казва Гупта. Това разширява обхвата и възможностите."

Създаването на платформа със собствен лейбъл на TFS е част от растяща тенденция, при която компаниите интегрират и включват цифрови услуги в своите основни операции, казва Том Райхърт, който изследва дигиталната трансформация като глобален лидер на DigitalBCG в Boston Consulting Group. В идеалния случай целта е да се съчетаят цифрови технологии, данни и талант, за да увеличат паричните потоци и стойността на предприятието, казва Райхърт.

И макар че тези трансформации едва ли са нови, Райхърт казва, че пандемията от COVID-19 ги изстреля към началото на списъците с корпоративни приоритети по целия свят. Повече от 80% от 5000 мениджъри и служители, анкетирани от BCG, казват, че цифровите технологии са им помогнали да преминат през икономическото забавяне, предизвикано от пандемията. Райхърт допълва, че повечето от ИТ ръководителите са станали "много ангажирани" в изграждането на цифрови платформи.

Цифрови бизнеси, водени от продуктов мениджмънт
В TFS Гупта ръководи усилията за цифровизация на TFS и предоставяне на гъвкави услуги, като възприема свещените производствени традиции на Toyota. Скоро след пристигането си в TFS през 2019 г. Гупта разбира, че трябва да преработи компютърната архитектура и инфраструктура на компанията. Но първо той трябва да промени културата и оперативния модел на TFS, за да разглежда софтуера като продукти, които трябва да се създадат, доставят и подобряват периодично. Първоначално има съпротива от страна на ИТ и бизнес линии, които изискват Гупта да ги убеди във визията и пътната карта за бъдещата архитектура и потенциалната възвръщаемост на инвестицията на TFS.

"Преди да трансформираме основната платформа, трябваше да променим начина си на работа, си спомня какво им е казал тогава Гупта. Няма смисъл да се инвестира в нова технология, ако не променим поведението си и не изградим стандартен оперативен модел."

В крайна сметка персоналът се включва и Гупта продължава с прилагането на производствените принципи "точно навреме" на Toyota в разработването на софтуер. Той и неговият екип създават облачна платформа с много абонати, която да улесни изчислителни дейности с възможност за разширяване, както и "езеро" от данни и методи за техния анализ с помощта на Amazon Web Services. Системата за управление на приложен програмен интерфейс MuleSoft на Salesforce.com помага платформата да бъде достъпна за клиентите.

"Буквално всичко беше ново, от основните данни и веригата за доставяне на данни до операционните системи и аналитичните методи", казва Гупта.

Когато платформата е готова, TFS изгражда цифрови "фабрики" за повече от 70 софтуерни продукта, стандартизирани процеси, които да увеличат скоростта и мащаба, като в същото време намалят излишните продукти чрез избягване на проекти, изискващи щателна документация. В помощ на подобряването на дигиталната подготвеност на служителите Гупта стартира TFS Digital Academy, която предоставя обучение за това как се работи с облачен софтуер и приложни програмни интерфейси.

Гупта казва, че е могъл да сглоби платформата от съществуващи системи на TFS, но напасването на системата в стари приложения и инфраструктура е щяло да бъде продължителен, труден процес, който вероятно няма да постигне стойността, търсена от TFS.

"Беше добра възможност да променим това, което имаме, и да се фокусираме на това, което трябва да бъдем", казва Гупта.

Частният лейбъл се изплаща
По време на пандемията ИТ на TFS се радва на плодовете на своя нов оперативен модел, от който се появи частната услуга навреме за планирания старт през април. Гупта казва, че TFS имаше "късмет", че разполага с модела си, когато пандемията ескалира, и повечето компании се затрудняват да останат оперативни. "Ние пуснахме платформата с удивителна скорост и качество", казва Гупта.

Първоначалните резултати се оказват позитивни за Mazda и Toyota, казва той, допълвайки, че TFS ще добави още автомобилни марки към платформата през 2021 г.

Този цифров продуктов подход дава възможност на TFS да се фокусира и върху предлагане на опции за облекчаване на плащанията за клиенти, които може да са изпаднали във финансово затруднение по време на кризата, и позволява на ИТ да заздрави усилията за непрекъсваемост на бизнеса, като даде възможност на хиляди служители да работят от вкъщи. Например екипът на Гупта внедрява нова система за насочване на повиквания за 9 дни, така че представителите на отделите за обслужване на клиентите да могат да работят със заявки от домовете си.

Дори преди пандемията създаването на нови цифрови бизнес модели се беше превърнало в залог за организациите, които се опитваха да унищожат конкурентите или да предотвратят собственото си унищожение. По време на пандемията то стана още по-критично за мисията и накара изпълнителните директори да гледат на продуктовия мениджмънт като на ускорител за трансформацията на компанията, а не просто на нещо, което е хубаво да притежават. Тенденцията обхваща и фирми извън автомобилния сектор, включително доставки на хранителни продукти и ресторанти за бързо обслужване.

В последните седмици Nestle придоби концерна за комплексни доставки на храни Freshly, а GoPuff купи BevMo. McDonald's обяви на инвеститорите си, че планира да започне продажби чрез своите заведения за поръчка на храна от автомобила и ще използва мобилен софтуер, награди за лоялност и машинно обучение.

Превод и редакция Мариана Апостолова

X