Дигитализация

Никога не е твърде рано да се мисли за иновации

CIO Media

Радостин Богданов е в редиците на Smart IT от 2013 г., като от 2015 е на позиция CTO. Професионалният му път минава през различни големи компании, а експертизата му е в Data Warehousing, Software Design, Management, .NET Framework и Transact-SQL (T-SQL). Освен техническо образование той има и диплома по бизнес администрация от Corvinus University of Budapest.

Кое беше най-голямото предизвикателство за ИТ лидера и ИТ екипа на Smart IT при осигуряване на непрекъсваемост на бизнеса в извънредната ситуация? Как го преодоляхте?
Smart IT e технологичното сърце на международния финансов холдинг Management Financial Group. Именно заради това за мен и екипа ми - над 120 ИТ експерти, разположени на няколко локации в България и чужбина, най-голямото предизвикателство в извънредната епидемиологична обстановка беше нуждата да осигурим веднага възможността на над 8000 служители в няколко държави да работят отдалечено съобразно изискванията на здравните власти. Това беше първото, с което с моя екип трябваше спешно да се справим, и за наше голямо щастие и с големи благодарности за професионализма и отделеността на всеки колега успяхме да го осъществим в рамките едва на няколко дни. В началото на епидемията никой не знаеше какво предстои и колко време ще продължи. Ако сега вече виждаме светлината в тунела със започването на процеса по ваксиниране, тогава само можехме да гадаем. Бързо разбрахме, че всъщност най-голямото предизвикателство е новата реалност - несигурна и неясна! Регулациите започваха да се менят ден за ден, държава за държава. Бизнесът в холдинга се изправи пред неспиращи промени в законите за кредитиране, а ние трябваше да реагираме с технологично решение буквално за дни и часове. И тук си проличаха истинските ползи от стратегическите решения, които бяхме взели преди няколко години, а именно да инвестираме във вътрешната разработка на иновативна и адаптивна финтех платформа, която даде на всички наши компании възможността да адаптират продуктите си светкавично и така да успеем да реагираме на всяко изискване.

Кое ви мотивира да се справите с трудностите?
Винаги съм гледал на трудностите, независимо от това дали са лесни за преодоляване, или ни изглеждат невъзможни, като на ситуации, които просто се появяват (искаме или не) и от които всеки от нас сам избира как да излезе. Нагласата ми е да подхождам с желание за положителна промяна в края на деня. Казвам си - ОК, какво животът иска да ни научи, как да се адаптираме, така че създалата се ситуация да се превърне в положителна промяна, а не да ни доведе до нежелано развитие. Тук мога да дам примера от предходния въпрос с нашата финтех платформа . В моменти на криза като тази тя донесе конкурентно предимство на всички наши партньори в холдинга и точно това ме мотивира истински да правим това, което правим, и да се справяме с всичките несгоди.

На какво най-много разчитахте по време на адаптацията в безпрецедентната обстановка?
На екипа, с който работя. Те са истинската ни ценност! Това е особено валидно в ИТ индустрията, защото работим с едни много интелигентни експерти, които правят чудеса. Те създават в истинския смисъл на думата. Благодарение на тях, но не само през призмата на експерти в областта си, но и като едни доста интелигентни хора, успяваме да се адаптираме към последиците от всяка криза. Нещо повече - в холдинга се гледа на като на водещото острие на групата!

Вашата работа е свързана с много споделяне на идеи, обмяна на опит и създаване на иновации. Успяхте ли да пренесете този креативен процес, изискващ комуникация на живо, в дигиталния свят? Как?
В Smart IT отдавна сме започнали да работим с отдалечени екипи по целия свят. Работихме с екип в Индия, имаме екип в Украйна, а в България имаме екипи в няколко локации. Ежедневно комуникацията минава в срещи и до голяма степен сме се адаптирали към този начин на работа. Но по мои наблюдения това не може да замени истинския контакт очи в очи и за важни дискусионни срещи занапред ще искаме да се събираме и да тече истински задълбочен творчески процес. Разбира се, това ще се случи, когато вече е безопасно за здравето на нашите служители.

"Нагласата ми е да подхождам с желание за положителна промяна в края на деня".

С кое свое постижение или постижение на своя екип се гордеете най-много през тази година?
С това, че отново си доказахме на нас и на нашите партньори, че носим истинското конкурентно предимство! Нашата визия е да сме именно това конкурентно предимство на всяка компания, с която работим, така че те да са лидери в сегментите, в които оперират. 2020 беше година на сериозни изпитания персонално за всеки от нас, но и за бизнеса като цяло. И всичките неща, които реализирахме през тази година, основно свързани с дигитализацията на основни процеси, носеха истинска стойност. Това бе видно за всички и ни накара да се гордеем истински.

Как мотивирахте екипа си да не се отказва в усложнената ситуация?
Честно да си призная, не ми беше никак трудно. За мнозина не е тайна, че колегите в бранша се мотивират от предизвикателствата. Те ги търсят! А когато се появят такива възможности, в които те могат да се изявят със своите знания и умения... това ги мобилизира много бързо и резултатите са видими! А когато виждат резултата от своя труд, те се мотивират да дават още повече от себе си.

Какво научихте от кризата? Кой е основният извод, който си направихте?
Никога не е твърде рано да се мисли за иновации. Не трябва да спираме да се стремим към подобрения, защото едно можем да кажем със сигурност - сватът е едно много крехко и несигурно място.

Какво ще посъветвате своите колеги, които все още не са извървели пътя към дигитална трансформация?
Че са закъснели и трябва да вземат спешни мерки в тази посока. Дигитализацията вече не е бъдещето, а настоящето. След тази пандемия нищо вече няма да е същото. Поради факта, че продължава полкова дълго време, тя не само ускори неизбежните процеси, които така или иначе щяха да се случат някой ден, но - и това е по-важното - тя промени нашите навици, като направи всеки от нас по-дигитален и го вкорени по необратим начин в нашето съзнание. От тук насетне дигитализацията ще се възприема като нещо фундаментално и крайният потребител ще го възприема като някакъв минимум, над който да се надгражда.

Smart IT съществува на пазара от 2005 г. и е технологичното сърце на Management Financial Group (MFG) - небанков финансов холдинг, опериращ на паневропейско ниво. Над 120 служители разработват и поддържат финтех софтуер, финансови системи и платформи, както и администрират ИКТ инфраструктура, разпределени в над 20 екипа в общо два офиса в София и по един в Пловдив, Варна и Киев, Украйна. Чрез изграждането и поддържането на комплексни корпоративни бизнес решения Smart IT обслужва работата на над 7500 души в 450 офиса на групата компании в България, Румъния, Украйна, Полша и Македония.
Основният проект на Smart IT e адаптивната финтех платформа SmartCheck, която има за цел да осигури скорост, гъвкавост и необходимата дигитална трансформация на всички партньори на компанията - дружествата във финтех екосистемата на MFG. SmartCheck е многомодулна скалируема платформа, която използва най-модерните подходи, архитектури и технологии, за да е адекватна на съвременните нужди на финтех индустрията.

Радостин Богданов е в редиците на Smart IT от 2013 г., като от 2015 е на позиция CTO. Професионалният му път минава през различни големи компании, а експертизата му е в Data Warehousing, Software Design, Management, .NET Framework и Transact-SQL (T-SQL). Освен техническо образование той има и диплома по бизнес администрация от Corvinus University of Budapest.


Съдържание от Smart IT

X