Дигитализация

Растеж, забавени доставки и несигурност – е-търговията през годината на COVID-19

Мария Динкова

Растеж, забавени доставки и несигурност съпътстват е-търговията през 2020 - годината, която ще остане белязана от COVID-19. Бурното развитие на сферата започна още през пролетта, продължава досега и не показва признаци на установяване. Почти всички онлайн продуктови категории постигат повишение от 50% или повече, а най-сериозен ръст се наблюдава при стрийминг услугите, продажбата на хардуер и продукти от типа "направи си сам".

"Много неща се промениха и смятам, че ще продължат да се променят. На първо място, влиянието на коронавируса върху е-търговията е огромно. Тя постигна бърз растеж особено през март и април, но продължи да се увеличава. Повечето страни в момента преминават през втора или трета вълна и е-търговията не спира да набира скорост, постигайки ръст от 40%", коментира проф. Йорий Абрахам, управляващ директор на Ecommerce Foundation, по време на конференцията Ecommerce and Retail Summit, организирана от "Капитал". Той очерта също така и какво ще бъде краткосрочното и дългосрочното влияние на пандемията върху развитието на икономиката и съответно на електронната търговия.

Краткосрочният ефект
На първо място експертът очаква три основни ефекта, на които ще станем свидетели в близко време. От една страна, организациите ще имат повече разходи за хигиенизация и дезинфекция, за тестове за COVID-19, както и за болнични поне през следващата половин година. От друга страна, предизвикателствата пред логистиката също ще се увеличават. По думите на проф. Абрахам в момента бавно се придвижваме към един логистичен кошмар, който ще се разрази особено силно по време на празниците. За да предотвратят натоварването на веригата на доставки, в тази връзка много търговци отсега започват да приканват потребителите да направят своите коледни и новогодишни покупки. Третият фактор в краткосрочен план, който ще окаже влияние, е свиването на пазара и на глобалната икономика. Безработицата в отделните държави се увеличава с различен процент, но категорично се наблюдава покачване. Съответно когато бюджетите на потребителите намаляват, това несъмнено ще се отрази и на е-търговията, тъй като те ще започнат да харчат по-малко и онлайн.

"Ще отнеме повече време, отколкото предполагахме, да се възстанови икономиката. Глобалният БВП ще се понижи с почти 5% през 2020 и се очаква ръст от 5.4% през следващата години. Тези числа обаче са от началото на октомври и не съм сигурен, че вече през ноември ще са така положителни като преди месец. Също така за разлика от предишните депресии настоящата криза обхваща цялото земно кълбо, а не само един регион; 93% от света са засегнати от коронавируса и моето очакване е, че ще отнеме повече от година, за да се възстанови икономиката", споделя експертът.

Дългосрочните последствия
Дългосрочните тенденции от своя страна не са изненадващи, но определено тяхното навлизане значително се ускори от пандемията. Според проф. Абрахам електронната търговия ще продължи да бележи ръст дори и след края на кризата. Все повече потребителите ще предпочитат да пазаруват онлайн, като това ще има своето негативно влияние върху голяма част от физическите магазини. Около 20-30% от обектите, които са локални, които се намират в по-отдалечени и крайни региони или са в провинцията, няма да оцелеят. Съвсем логично, когато няма местно предлагане, клиентите ще се насочат към дигиталното пространство.

Втората тенденция, която ще има влияние занапред, е промененото потребителско поведение на фона на все по-голямото задържане на хората у дома. Според данните може да се очаква значителен ръст при търсенето и навлизането на нови продуктови категории, които преди няколко години би било трудно да си представим, че ще се продават дигитално. Например все повече потребители ще поръчват храна за вкъщи, а особено популярни ще стават услуги като онлайн срещите, виртуалните обиколки на недвижими имоти и автомобили, виртуалните пътувания и онлайн здравеопазването. В допълнение се очаква също така силно развитие и напредък на виртуалната реалност през следващите години, като тя ще намери приложение първо в гейминга, а след това ще навлезе постепенно и в други сфери.

На последно място експертът предвижда появата на регионализация на е-търговията и платформите. Още сега виждаме как Google, Facebook и Amazon доминират на пазара в Америка, докато Alibaba и WeChat са популярни на Изток и особено в Китай. Според проф. Абрахам в момента Индия се е превърнала в бойно поле, където се съревновават тези групи платформи. "Големият въпрос е какво се случва в Европа. Мисля, че много от европейските правителства си дават сметка за зависимостта на Стария континент от платформи извън тяхната юрисдикция. Очаквам своеобразно разделяне, така че Google и Facebook ще намалят своята сила в Европа. Но също така очаквам, че ще се стигне до регионализация на е-търговията - с появата на локални платформи в Европа", подчертава проф. Абрахам.

В крайна сметка той съветва компаниите, които искат да оцелеят в тази корона криза и да бъдат подготвени за бъдещите предизвикателства, да отделят време за планирането на различни сценарии за бъдещето. Подобни усилия ще помогнат на фирмите да създадат своя визия за това как ще се справят с новото нормално и с трудностите в тази връзка. Той също така напомня да не се пропуска да се включи сред възможните сценарии другата важна криза, а именно климатичните промени.

Българският опит
Българските търговци също са изправени пред подобни трудности и се сблъскват както с положителните, така и с отрицателните ефекти на пандемията, стана ясно по време на конференцията. Експертите са категорични, че има спад в потреблението от около 10%, макар все още да няма официални статистики. "Пандемията доведе до сериозен спад на оборотите, особено в моловете", коментира Андрей Петров, председател на борда на управителите на dm България. "Ние не сме големият печеливш от кризата, а за сметка на това разходите останаха. Въпреки че част от наемодателите направиха отстъпки в наемите и успяхме да запазим всичките си служителите, се вдигнаха разходите за дезинфектанти, ръкавици, маски и т.н., което със сигурност се отрази на резултата ни под линия."

Другата сериозна тенденция, която също се наблюдава у нас, са забавените доставки. Красимир Цонов, основател и изпълнителен директор на Sport Depot, споделя, че вече при китайските продукти нормалният срок за доставка е 6-8 месеца. "Изправени сме пред ситуация да поръчваме части за велосипеди за 2022. Но спортният сектор е галеното дете на кризата - защото хората искат да тренират. Това, което ни пречи, е регулярността на доставките", разкрива Цонов. При компаниите, работещи с Европа, от друга страна, също се забелязва известно забавяне, макар и не толкова съществено.

Мариан Колев, основател и изпълнителен директор, Hippoland, от своя страна очаква, че намаленото потребление в страната ни ще продължи доста дълъг период, дори и след отминаването на пандемията от коронавирус. "Потребителите ще променят навиците си, затова трябва да се напаснем към ситуацията и да измислим адекватни мерки, за да запазим бизнеса, който имаме. Още преди коронавируса беше ясно, че е-търговията ще набира позиции у нас. Много хора, които до началото на 2020 не бяха пазарували онлайн, сега купуват стоки изцяло дигитално. Затова според мен трябва сериозно да се инвестира и да се наблегне на този канал на търговия", отбелязва Колев.

В тази връзка експертите съветват е-търговците да бъдат подготвени във всеки момент дадени стоки да станат популярни и поръчките за тях да скочат двойно само за дни. Също така по думите на Христо Хаджичонев, изпълнителен директор и съосновател, A4Everyone, следващите месеци компаниите трябва да бъдат много предпазливи и да следят какво се случва, защото покупателната способност на потребителите ще намалява. Това със сигурност ще засегне всяка форма на търговия, включително и в дигиталното пространство, и затова той препоръчва планирането в момента да протича много внимателно.

X