Дигитализация

Новинарската индустрия подкрепи разследванията срещу Google и Facebook

Иван Гайдаров

Борещата се с редица предизвикателства новинарска индустрия се присъедини към призивите за засилване на контрола над технологичните гиганти като Facebook и Google, като призова политиците да вземат под внимание и начина, по който Силиконовата долина се отнася към журналистическия бизнес.

Във вторник се очаква представители на медиите, които обвиняват Силициевата долина за упадъка на местните издания и застрашаването на съществуващите бизнес модели в сферата, да бъдат изслушани по разследванията, които антитръстовите регулатори в САЩ водят срещу лидерите на американския технологичен пазар. Това е поредната стъпка в стремежа на законодателите да наложат контрол върху все по-голямата пазарна мощ на технологичните лидери и техните нарастващи възможности за събиране и използване на потребителски данни.

И докато държавните органи на много места се насочват към въвеждането на нови правила, по които да оперира индустрията, всъщност фокусът е много по-широк – как да бъдат защитени потребителите от дигиталния шпионаж и как стартъп компаниите да не бъдат задушавани от монополни и антиконкурентни сили.

Застъпниците на позицията на новинарската индустрия също така настояват властите да проучат как възходът на технологичните гиганти е застрашил способността ѝ за оцеляване.

"Самата медийна индустрия е един от секторите, които са най-засегнати от начина, по който основните технологични платформи работят", коментира Джейсън Кинт, главен изпълнителен директор на Digital Content Next, търговска група, представляваща онлайн медии, като добавя, че най-важната информационна категория на медиите са новините, "особено местните новини".

Фокусът на изслушването във вторник се очаква да падне върху нов закон, който да позволи на медиите да се обединяват и да преговарят като един субект за повече приходи от реклама с Facebook и Google.

Според изследователите от Pew Research Center през последните години приходите от реклами в американските вестници са спаднали до 16,5 млрд. долара за 2017 г. при 49 млрд. долара през първото десетилетие на новия век.

Сривът в приходите от реклама на издателите съвпадна напълно с пренасочването на вниманието на читателите към интернет. Те обаче предоставят на компании като Google и Facebook потребителските си данни, което помогна на интернет гигантите да насочват реклами към специализирани аудитории.

За момента и от двете компании отказват коментар по позицията на новинарските агенции, но на всеки е ясно, че подобни инструменти им позволяват да привлекат по-голямата част от средствата в рекламния бизнес.

Според eMarketer например Google и Facebook са събрали близо 66% от всички приходи от интернет реклами в САЩ през 2018 г., а след тях се нареждат други технологични гиганти като Amazon, Twitter, Yelp и Snapchat. За новинарските платформи остават трохи, което няма как да се понрави на добре установен бизнес като медийния.

Затова и Джейсън Кинт е категоричен, че огромните количества лични данни, събрани от големи технологични платформи, правят новинарските сайтове значително по-малко привлекателни за рекламодателите "Способността на технологичните компании да насочват определена информация към предварително очертани аудитории, използвайки данни, събрани в страниците на издателите, е разковничето тук. Тяхното насочване към аудиторията е станало по-ценно от самия контекста, от желанието на потребителите, от авторските права и дори от самите факти", акцентира той.

Дори с повишеното внимание към събирането на данни и нарушаването на антитръстовото законодателство някои критици на технологичния сектор смятат, че ефектът, който той има върху журналистиката, не попада под светлината на прожекторите.

"Определено сме в неравностойно положение, но малко хора са се замислили върху това", казва Джон Стентън, който има зад гърба си повече от 20 години като журналист във Вашингтон, преди да бъде уволнен като началник на бюрото на BuzzFeed в американската столица.

Стентън и Лаура Басет, журналист, който по същия начин губи работата си в HuffPost след девет години служба, се опитват да променят тази негативна тенденция. Миналата седмица двамата обединяват сили, за да стартират проекта "Запазете журналистиката", чиято цел да покаже колко опасни са Facebook и Google за журналистическия бизнес.

Според уебсайта на проекта 2400 журналисти са загубили работата си досега през само в рамките на тази година, а 32 000 служители на новинарски агенции са били уволнени през последното десетилетие. Pew Research Center пък установява, че от своя връх през 2006 г. броят на служителите в редакциите е намалял от 74 000 на 39 000 души.

Особено силно са засегнати местните пазари в САЩ, като повече от 1400 града в губят поне един местен вестник през последните 15 години, твърди Асошиейтед прес. Миналия месец например, The Times-Picayune, 182-годишния вестник на Ню Орлиънс, обяви, че освобождава целия си персонал, след като е бил придобит от конкурент.

За момена технологичната индустрия мълчи за въздействието си върху медийния пазар. В отговор на нарастващия интерес към тях от страна на регулаторите, технологичните лидери твърдят, че работят на изключително конкурентни пазари и отричат да са нарушили антитръстовото законодателство. В опита си да тушират напрежението, през изминалата година Facebook и Google дори се ангажираха да дарят 300 млн. долара за подкрепа на местната журналистика.

X