Анализи

Добре дошли в света на големите данни

Робърт Христов

Някога замисляли ли сте се какво количество информация се генерира под формата на мобилни съобщения, обаждания, имейли, снимки, видеоклипове, онлайн търсения и музика само докато използваме мобилните си телефони? Средно 40 ексабайта данни на месец от всеки смартфон потребител. Сега си представете количеството на данни, акумулирано от 5-те милиарда устройства, използвани в световен мащаб.Ами ако добавим всички национални данни и фирмени архиви? Информация с подобен обем - такава, каквато обикновените компютри не могат да управляват, наричаме Big Data.

Големите данни увеличават толкова много търсенето на специалисти по управление на информация, че софтуерни гиганти като Software AG, Oracle Corporation, IBM, Microsoft, SAP, EMC, HP и Dell са похарчили над 15 милиарда долара за софтуерни фирми, специализирани в управлението и анализа на данни. През 2010 г. тази индустрия струва повече от 100 милиарда долара и нараства с почти 10 процента годишно, около два пъти по-бързо от бизнеса със софтуер като цяло.

Big Data революционизира цели индустрии, променяйки човешката култура и поведение. Това е резултат от информационната ера и е фактор,влияещ на начина, по които хората тренират, създават музика и работят и обобщено - живеят. Големите данни се използват в здравеопазването за картографиране на огнища на болести и тестване на алтернативни лечения. НАСА стъпва на тях за своите изследвания, дори комуналните услуги разчитат на Big Data, за да изучават поведението на клиентите и да избягват прекъсвания услугите си. Огромно приложение намират в киберсигурността в борбата с киберпрестъпленията.

Импликация и значимост
Значението на големите данни не е в тяхната големина или многобройност, а в това за какво ги използвате. Комбинирайки Big Data с мощен анализ, могат да се определят основни причини за повреди, проблеми и дефекти в почти реално време, да се открие измамно поведение, преди да се отрази на вашата организация, и по този начин да се предотвратят финансови загуби.
Оптимизациите и промените, които се постигат, намаляват разходите и времето за извършване на дадени процеси и цели проекти. Разработват се нови продукти, оптимизират се приложения и се задават цели, гарантиращи по-нататъшен успех независимо от сферата и начинанието.

Всяка роза има бодли
Като цяло наличието на повече данни за клиентите (и потенциалните клиенти) трябва да позволи на компаниите да приспособяват по-добре своите продукти и маркетингови усилия, създавайки най-високо ниво на удовлетвореност у потребителите си. Увеличаването на обема на наличните данни обаче представлява както възможности, така и проблеми. Компаниите, които са в състояние да съберат голямо количество данни, получават възможност за извършване на по-задълбочен и по-богат анализ. Обработката на големите данни обаче може да доведе и допретоварване и нежелано забавяне.

Освен това естеството и форматът на данните може да изискват специална обработка, преди да добие каквато и да било стойност. Структурираните данни, състоящи се от числови стойности, могат лесно да се съхраняват и сортират, но неструктурираните като имейли, видеоклипове и текстови документи изискват прилагането на по-сложни техники, преди да станат полезни.

Сърфиране по вълната на дигиталната трансформация
Дигиталната трансформация е глобалната валута за тласкане на технологиите по целия свят. Всеки ден обемът на данни, който се генерира и притежава, бележи нов връх и записва поредния си рекорд.
Доставчиците на IaaS (Infrastructure as a service) са си поставили за цел този ръст да продължи своя тренд, изграждайки нови центрове за данни всеки ден. От недрата на океана и чак до полярните региони, борейки се с топлината и загряването на сървърните помещения - тяхното постоянното предизвикателство и най-голям враг.

Дигиталната трансформация върви ръка за ръка с Интернет на нещата (IoT), изкуствения интелект (AI), машинното обучение и големите данни. IoT устройствата се очаква да достигнат изумителните 75 милиарда през 2025 г. Наброяващи 26.7 милиарда в момента, лесно е да се види откъде идват тези големи данни. Машинното обучение и инструментите на AI ще се опитат да се възползват от големите данни, извличащи се от масивните центрове за данни, осмисляйки скритите връзки и търсещи само най-доброто, най-бързото или най-доходоносното.

Все пак корпорациите имат много работа за оптимизиране на използването на всички тези данни на своите сървъри за данни. Само в американската икономика например се губят 3.1 трилиона долара годишно заради лошото качество на данните. Остава да видим как предприятията ще се справят с това и какви решения ще се вземат за преодоляване на проблема.

Ако бизнесът ви е камък, то нека променим легендата за Сизиф
Анализът под формата на интелигентни бизнес решения помага на бизнеса от известно време. Въпреки че досега числата не са особено впечатляващи, новото поколение на този софтуер е изключително обещаващо. Иновативна е тенденция за интегриране на всички критични аспекти на бизнес операцията от рекламата, управлението на веригата за доставки, поддръжката и управлението на социалните медии. Докато Netflix грабва наградата сред първите победители в приемането на анализи на големи данни, бъдещето ще разшири списъка на онези, които се възползват максимално от играта с числа до най-високите й нива. Търговците на дребно вече реализират увеличени маржове до 60% с настоящите методологии за анализ.

Повече обработка на естествен език
Големите данни, AI, IoT и машинното обучение преформатират представата за човешкото и технологичното взаимодействие. Тези технологии придобиват човешко лице чрез обработка на естествен език (NLP).
При сегашното състояние на естествената обработка тя няма да приема формата на андроид или киборг, както се представя в научнофантастичните филми. Вместо това ще помогне на хората да участват и да взаимодействат с различни интелигентни системи само с помощта на човешкия език.

NLP ще позволи дори на най-обикновените потребители да взаимодействат с интелигентни системи. Няма е нужно да прибягват до екзотични кодове, което е типичният начин, по който това се прави. Не става въпрос само за достъп до качествена информация, те могат да подканят системата да им даде представата, която им е необходима, за да продължат напред.

NLP ще позволи на бизнеса достъп до анализ на настроенията. Това ще им позволи да знаят как се чувстват клиентите им към техните марки на много по-дълбоко ниво. Има много начини, след което информацията може да бъде обвързана с конкретна демография, нива на доходи, образователни характеристики и други подобни, едновременно сортирана от големите данни.

Изборът между еволюция и изчезване - Big Data vs Big Bang
Голяма част от използването на данни ще бъде регулирана и наблюдавана както в частния, така и в публичния сектор. Тъй като сега сме на повече от половината от 2020 г., можем да очакваме по-нататъшно развитие на анализа на големи данни.

Въз основа на прогнозите на пазара големите данни ще продължат да нарастват. Това ще се отрази на начина, по който компаниите и организациите гледат на бизнес информацията. Te трябва да продължат с усилията си за адаптиране на своите бизнес операции, като за това могат да започнат да оптимизират използването на информация с аналитичен софтуер. Целта е да накарат бизнеса си да расте, като същевременно трансформира тяхната среда, управлявана от данни. Поради това е най-добре да сте в крак с най-новите проучвания и новини за големи данни.

X