Анализи

Новото нормално след кризата няма да е завръщане към обстановката преди нея

Александър Главчев

Безпрецедентната криза, причинена от COVID-19, постави в трудна ситуация мениджърите на човешки ресурси, на които се наложи да се грижат за служителите и продуктивността на компаниите, без да имат пряк контакт с тях. За да отговорят на свързаните това въпроси, "Капитал" и "Кариери" поканиха HR специалисти от няколко различни компании. В разговора взеха участие:

- Мария Атанасова, директор "Човешки капитал" за региона EMEA, Progress
- Виктор Фачев, директор "Човешки ресурси", SiteGround
- Катерина Шопова, директор "Човешки ресурси", "Lidl България"
- Анелия Димова, ръководител "Човешки ресурси Югоизточна Европа", Aurubis
- Петя Димитрова, ръководител на направление "Софтуер и услуги за УЧР", "Технологика"
- Светослав Богатинов, организационен консултант, "ИнМениджмънт", който бе модератор на дискусията.

Грижа за служителите
Очевидно е, че кризата, предизвикана от пандемия, поставя на първо място грижата за здравето на служителите - както физическото, така и психическото. Мария Атанасова от Progress и Анелия Димова от Aurubis споделят, че в техните организации са били създадени ресурси със съответното съдържание, както и тематични уебинари.

От Progress имат опит с работещи дистанционно служители и някои от тях са помогнали на своите колеги със съвети за постигане на баланс между ангажиментите, свързани с децата, личния живот и професионалните задачи. За целта е помогнала вътрешната социална мрежа на компанията, където хората публикуват снимки, появили са се групи за общи интереси и т.н.

В Aurubis пък са заменили традиционно организираната Седмица на безопасността с виртуална. От компанията дават възможност за лична консултация с психолог за своите служители с цел по-бързо възстановяване след края на кризата.

Виктор Фачев от SiteGround пък сподели, че компанията е започнала да следи ситуацията още през февруари и е преминала към работа от вкъщи още преди въвеждането на извънредното положение. За хората, които все пак трябва да посещават офиса на фирмата, е организиран транспорт, за да не им се налага да ползват обществения. За служителите, които работят от домовете си, пък е организирана програма от курсове, сред които по йога, за управление на лични финанси и др.

За компании като Lidl и Aurubis обаче очевидно няма как служител на каса или работник в завод да изпълняват задълженията си дистанционно.

Катерина Шопова от Lidl сподели, че в търговската верига е сформирала свой вътрешен кризисен щаб още през февруари, в който е влязло цялото висше управление, както и ключови представители на средния мениджмънт. Първото предизвикателство е било свързано с доставянето на големи количества маски и дезинфектанти. За няколко дни е организиран и монтажът на защитни бариери от плексиглас между служителите на касите в търговските обекти и клиентите. От Lidl са осигурили на служителите си и имуностимуланти.

Интересен подход са възприели от Aurubis за хората, работещи в производството. Сформирани са резервни екипи, които си стоят вкъщи и са в готовност дойдат на работа в случай на кризисна ситуация. Анелия Димова подчерта, че те получават пълния пакет от придобивки и възнаграждения. Според нея по този начин служителите са отделени максимално един от друг, като същевременно е осигурена непрекъсваемост на производството.

Мотивиране и увеличаване на ефективността
Въпросници за проучване на нуждите на служителите, както и развлекателни програми могат да разведряват служителите и да увеличават цялостната ефективност, смята Мария Атанасова от Progress.

От "Технологика" са счели за критично наличието на инструмент, с който да се планират изпълнението на работните задачи, както и да се следи докъде е стигнало тяхното изпълнение.

Според Петя Димитрова конкретна организационна промяна във фирмата през последните седмици е свалянето на процеса по планиране на задачите на по-ниско ниво. В резултат мениджърите на екипи планират дейностите за седмица напред, като е предвидена гъвкавост в изпълнението в зависимост от конкретния проект, тъй като управлението идва от по-ниско ръководно ниво.

Работата от вкъщи става норма
За разлика от работниците в магазините на Lidl за офисните дейности на компанията пречките за организиране на дистанционна работа са далеч по-малко. Катерина Шопова даде за пример процесите по подбор, които са прехвърлени изцяло във виртуална среда. Според нея в момента 90% от офис базираните служители са на дистанционна работа.

Според Анелия Димова от Aurubis и Виктор Фачев от SiteGround наложените извънредни мерки ясно са показали, че работата от вкъщи е възможна и че компаниите възнамеряват да ползват този модел и занапред. Последният месец и половина е показал, че онлайн срещите помагат на екипите да бъде по-структурирани.

Настоящата криза ще увеличи ползването на дигитални инструменти дори след края ѝ, смята Петя Димитрова от "Технологика". Те могат да помагат на мениджърите да получават по-пълна информация, както да цифровизират процеси, които до момента са се случвали на хартия. От компанията отчитат, че по време на извънредното положение са отчели дори повишаване на ефективността спрямо спрямо обичайната присъствена форма отпреди ситуацията с коронавириуса.

Тя допълни, че в компанията работят върху нови решения в тази насока. Друго, което може да се прилага занапред, е онлайн формата на обученията за използване на софтуерни продукти.

Участниците в уебинара се обединиха около мисълта, че пълно връщане към ситуацията отпреди кризата по-скоро няма да има. Някои големи софтуерни компании, като Progress например, предлагат детски центрове, които също са засегнати от ситуацията с COVID-19. Катерина Шопова от Lidl допълни, че неяснотата около това кога ще заработят общинските детски градини и училищата кара компанията да мисли и в тази насока.

X