Анализи

Стартъпите и новата глобална криза

CIO Media

Майя Бойчева-Манолчева

Коронавирусът засегна сериозно световната и европейската стартъп екосистема. Ограничените инвестиции, затворените университети и липсата на достъп до академичните акселератори и инкубатори поставиха обещаващи стартъпи на колене. Според данни на CB Insights пазарът на частните инвестиции в стартъпи в глобален мащаб бележи 16% спад през първото тримесечие на годината в сравнение със същия период през 2019 година. От началото на 2020 г. сключените сделки на китайските фондове за рисков капитал са намалели с над 50%. Анализаторите от Startup Genome са категорични, че ако тази тенденция се запази още два месеца, стартъп инвестициите за годината ще спаднат с 28 милиарда долара. А ако тази тенденция продължи над два месеца, Международният валутен фонд твърди, че ще сме в аналогична ситуация на рецесията в периодите 2000-2001 и 2007-2009. Тогава глобалните инвестиции на фондовете за рисков капитал отбелязаха спад между 21.6 и 29.3% за една година. В днешно време това би означавало спад от 86.4 милиарда долара.

Редица държави въведоха или предвиждат политика за подпомагане на стартиращия бизнес. Такъв пример е Франция, която заяви, че отпуска 4 млрд. евро за подкрепа на ликвидността на стартъпите.

Въпреки това доста новосъздадени компании се оказаха изправени пред сериозно предизвикателство да продължат своята дейност. Други пък видяха добро поле за развитие и отбелязаха невиждан за размерите си ръст. Но, както се казва, много хубаво не е на хубаво - оказа се, че част от компаниите в подем трябва да се справят с ново предизвикателство - недостиг на човешки ресурси.

Кои стартъпи губят и кои печелят от глобалната криза, свързана с COVID-19?

Губещите
Кризата с коронавируса удари сериозно всички стартъпи, които работят в областта на туризма, резервациите и събитията, а, както знаем, техният дял никак не е малък.
  • Платформи за туризъм и продажба на билети
GetYourGuide е една от най-големите европейски онлайн платформи за резервации на туристически обиколки и посещения на забележителности. От създаването й през 2009 година през платформата са направени 40 милиона резервации, но от началото на февруари компанията отбелязва 50% спад.

Повечето от стартъпите, които работят в областта на продажбата на билети, нямат друга алтернатива, освен да преустановят дейността си. Такава е ситуацията и при тези, които организират дегустация на храни и винени турове. Интересен пример за оцеляване дава италианската компания Cesarine, която търси начини за дигитализиране на дейността си и организира видеострийминг на живо от кухните на италиански семейства.
  • Пътуване и резервации
Затварянето на границите и градовете постави платформите за хотелски резервации и резервации на полети, жп транспорт, автобуси и споделени автомобили в изключително неизгодна позиция. Същата е ситуацията и при решенията за бизнес пътувания. Работата вкъщи води до сериозен спад на използването на такива платформи. Типичен пример е италианският стартъп BizAway, който регистрира спад от 50% на резервациите спрямо същия период миналата година.

Печелившите
  • Отдалечена работа
С разрастването на пандемията и ограниченията за пътуване много компании преминаха на отдалечена работа и видеоконференциите се превърнаха в новото нормално. Съвсем логично стартъпите, които предлагат решения или дейности в областта на дистанционните срещи и приложения за производителност и проследяване на работата на екипа, имат сериозни възможности за развитие и бележат ръст от 90% на търсенето. Израелската компания за технологии в областта на образованието Jolt даже побърза да пусне онлайн услугата си Jolt Remote, която беше планирана за 2021 година.

Много от компаниите използват ситуацията, за да привлекат нови клиенти, като предлагат безплатен достъп или допълнителни функции за времето на пандемията.
  • Забавления, онлайн фитнес и доставка на храна
Хората прекарват деня си у дома и предпочитат да пазаруват онлайн. Затова бумът на услугите, свързани с доставка на хранителни или други продукти, е напълно оправдан.
Другата особеност на социалната изолация е, че хората търсят начини за забавление и поддържане на формата си, т.е. всякакви приложения за правене на упражнения, игрите и социалните медии бележат сериозно търсене.
  • Здравеопазване
Не е учудващо, че интересът към сектора здравеопазване нараства. Компании се надпреварват да предлагат решения в помощ на здравната система и за по-висока информираност за заболяването, а някои диверсифицираха бизнеса си в производството на медицински маски, санитарни препарати и гелове.

Най-използваното в Европа приложение за лични лекари Kry (със сериозен пазар в Швеция, Норвегия, Испания и Франция) бележи ръст от 61% на свалянията спрямо миналата година. От стартъпа дори пуснаха нови продукти като безплатно приложение за проверка на наличието на симптоми на коронавируса.

В България също имаме добри примери. "Мимириум" създаде решение за проследяването и предотвратяването на инфекцията COVID-19. Mimirium Anti-Pandemic Private Tracker автоматично събира местоположението и медицинската информация на крайния потребител и изчислява потенциални рискове от заразяване.

В началото на април стана ясно и че студентите Явор Царски и Димитър Димитров са разработили приложението Hospitalgen, което следи наличностите в болниците като маски, респиратори и легла.
  • Биотехнологии
Биотехнологичните компании активизираха своите сили. Европейската комисия заяви, че мобилизира 140 милиона евро публично и частно финансиране в подкрепа на изследвания и разработка на ваксини. На 6 март комисията обяви, че е избрала 17 проекта, в които участват 136 изследователски екипа и които ще получат общо 47.5 милиона евро по "Хоризонт 2020" за разработване на ваксина, ново лечение, тестове за диагностициране и медицински системи с цел противодействие на коронавируса. В допълнение, чрез инициативата за иновативна медицина комисията предвижда още 45 милиона евро, насочени към фармацевтичната индустрия.

Наскоро ЕК обяви финансова подкрепа, възлизаща на 80 милиона евро, под формата на гаранции на заема на германския стартъп CureVac, който работи върху създаването на ваксина за COVID-19.

Държавите започнаха да осъзнават ролята на изкуствения интелект при анализа на големите бази данни и информацията в реално време и разчитат на него за противодействие на коронавируса. Английската BenevolentAI е добър пример за такъв стартъп.
  • Финтех
Онлайн активността на хората открива нови възможности и за финтех компаниите. Приложенията за търговия като Freetrade и Bux регистрираха бум през последните седмици.
  • Автономни роботи
Роботите имат едно голямо предимство - не могат да се разболеят, което ги прави перфектни при дейности, които изискват контакт със заразени лица, например в болници или при хора под карантина.

Датският стартъп Blue Ocean Robotics разработва автономни UVD роботи, които помагат за унищожаването на вирусите и бактериите в болниците чрез UV лъчи. По време на пика на епидемията в Китай стартъпът е получил най-голямата си поръчка до момента - за производството на 100 робота. За две години от своето създаване компанията е реализирала ръст от 400%.
Друг вид робот - социален, разработва френският стартъп CareClever. В момента компанията предлага роботите за телеприсъствие на старчески домове безплатно.

X